مسابقه مقاله نویسی

چگونه زمانمان رابرای خواندن چندزبان باهم مدیریت کنیم

time

چگونه زمانمان رابرای خواندن چندزبان باهم مدیریت کنیم

(ویژه سومین کنفرانس چند زبانه‌های ایران )

اولین نکته ای که ذهن من رو بعنوان کسی که سه زبان رو باهم درکنار تحصیلات دانشگاهی شروع کردم درگیرکرد این بود که زمانم رو برای یادگیری چندزبان درکنارهم چگونه مدیریت کنم تا بتوانم هرسه زبان رو باهم تاحدودی پیش ببرم با تحقیقاتی که داشتم متوجه شدم برای رسیدن به این هدف باید چندگام موثر را طی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 

برنامه ریزی

برنامه ریزی روزانه در هدفمند شدن ما بسیار موثر هست و نکته مهمی که باید درنظرداشته باشیم این است که لایف استایل وشیوه یادگیری ما با فرد دیگر متفاوت است وکسی ممکن است با برنامه ای پیشرفت کند اما فرد دیگر با ان برنامه نتواند پس برنامه باید شخصی سازی بشه یعنی متناسب با لایف استایل ما باشد.

برنامه ریزی باعث هدفمند شدن ما میشود. حتما مشخص کنید قصدتان ازیادگیری چند زبان چیست. 1. علاقه دارید 2.میخواهید مهاجرت کنید یا دوست دارید تدریس کنید در واقع برای خودتان هدف تعیین کنید چون هدف داشتن مارا به انجام برنامه متعهد میکند دفترچه ای تهیه کنیدو زبان هایی که باید در طول روز بخوانید را یادداشت کنید وانهارا نسبت به اهمیتشان بصورت عمودی شماره بندی کنید برای مثال اگه زبان انگلیسی برای شما مهمتر هست انگلیسی را در الویت قرار بدهید و بعد زبان های دیگر……
سپس روز خود را به چند قسمت تقسیم کنید وساعاتی را به یادگیری زبان اختصاص دهید و اخر شب از خودت گزارش کار بخواه این کار باعث میشود نسبت به برنامتان متعهد باشید.

 

محیا

گام اول

مشخص کنید زبان هایی رو که برای یادگیری انتخاب میکنید از یک ریشه و هم خانواده نباشند یا زبان هایی که شباهت بسیار بهم دارند را در روزهای متفاوتی ازهفته مطالعه کنید چون باعث سردرگمی ذهن ما میشود و سرعت یادگیری را کاهش میدهد.دردنیا 6هزارزبان مختلف شناسایی شده است این درحالی است که کل دنیا 200کشوردارد

.
این نشانگرتفاوت قبیله ای و قومی دردنیا است که باعث شکل گیری 6هزارزبان مختلف شده است.شاخه ای درزبان شناسی به نام رده شناسی وجوددارد که به مطالعات زبان های مختلف میپردازدوشباهت میان ان هارا بررسی میکند.

تابحال با این موضوع مواجه شدید که بعضی کلمات یا زبان های کشورهای دیگر برای شما اشنا باشد این موضوع به این دلیل است که درگذشته زبان های مختلف ریشه های مختلفی را داشته اند وبه مرور زمان تغییرکرده اند اما هنوز هم کلماتی هستند که ریشه کهن خود رادارند.

برای مثال در زبان ایتالیایی واسپانیایی هزاران کلمات مشابه وجود دارد.زبان ایتالیایی و اسپانیایی هردو romance language هستند که به معنای زبان های رومی هستند واز زبان لاتین گرفته شده اند وشامل زبانهای پرتغالی –فرانسوی ایتالیایی و رومانیایی میشود.زبان ایتالیایی و اسپانیایی بسیار به همدیگرشبیه هستند واین فرصت را در اختیار ماقرار میدهند که با خواندن یک زبان به چند زبان دیگرهم تسلط پیدا کنیم

گام دوم

ازمهمترین تکنیک های مطالعه مرور کردن است پس هرگزمرورکردن رو فراموش نکنید.مرور کردن از پایه های بنیادی مطالعه درست و مفید است.اگر دریک روز چندساعت مطالعه مفید داشتید اما مرور نداشته باشید مطالب به مرور زمان فراموش میشود
بهترین روش مرور کردن مرور چهارگانه است مرور باعث میشود مطالب در ذهن ما تثبیت بشه این روش همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس در ما میشود و انگیزه مارا برای یادگیری افزایش میدهد.

گام سوم

ما باید یک زبان را وارد بطن زندگیمان کنیم یادگرفتن یک زبان فقط به کلاس رفتن منتهی نمیشود بلکه زبان اموزباید پا به دنیای جدید تری از فرهنگ غذاها اداب رسوم متفاوت بگذارد.استفاده از اپ های موردنظروتماشا کردن فیلم با دوبله زبان موردنظر خواندن رمان های جذاب مطالعه کتاب های علمی وبلاگ های افراد نیتیو باعث پیشرفت ما در زبان میشود.
همچنین گوش دادن به اخبار یاپادکست های زبان مورد نظردر تایم های خاکستری خیلی در یادگیری یک زبان موثر هست.گوش دادن به موسیقی در یادگیری زبان بسیار موثر است موسیقی موردنظر خود را مشخص کنید چندین بار گوش دهید و بعد ترجمه ان را بخوانید ومعنی کلمات را به خاطر بسپارید.
پادکست هم میتواند گزینه مناسبی برای تقویت شنیداری باشید گوش دادن به پادکست و موسیقی در تایم خاکستری میتواند در پیشرفت ما موثر باشد ودایره لغات مارا گسترش میدهد.

گام چهارم

میانگین ساعت مطالعه خود را مشخص کنید تعیین کنید چند ساعت در روز برای زبان خواندن زمان میگزارید .
درواقع تایم های سیاه سفید و خاکستری روزتان را مشخص کنید برای مثال
1تایم سیاه تایم مفید درس خوندن هست

تایم سفید تایم استراحت هست
تایم خاکستری چیزی مابین این هاست نه درس و نه استراحت برای افزایش کیفیت مطالعه باید ازتایم خاکستری کم کرد و به تایم سیاه افزود. شماهم متوجه شدید که وقتی یک ساعت یا بیشتر بدون وقفه زبان میخوانید خیلی زود خسته میشین واز درس خواندن زده میشین وحتی رها میکنید یکی از تکنیک هایی که خیلی به بازدهی مطالعاتی کمک میکنه تکنیک پومودورو هست که اسم دیگه این تکنیک گوجه فرنگی هست یعنی هر 25 دقیقه مطالعه نیازمند 5 یا 10 دقیقه استراحت است و بعد از تایم استراحت 25 دقیقه مطالعه بعدی شروع میشود رعایت این نکات میتواند در یادگیری زبان های مختلف به شما کمک کند.

حتما این سوال برای شما هم پیش اومده که چرا به برنامه ای که برای زبان خوندن نوشتیم عمل نمیکنیم دلیل اول بخاطر اینکه برنامه ای که مینویسیم طبق توانایی خودمان نیست یعنی اگه تا الان ساعت مطالعه شما برای زبان خواندن روزی سه ساعت بوده نباید ساعت مطالعه خودتون رو یک روزه چندین ساعت افزایش بدین بلکه باید پله به پله پیش برین وهفته ای نیم ساعت به ساعت مطالعه اتون اضافه کنید.

دلیل دوم عدم الویت بندی هست الویت بندی کارها درمدیریت زمان به ما کمک میکندتا درزمان خودمان صرفه جویی کنیم.درواقع شما بایدکارهای خود را براساس مهم بودنشان دردسته بندی قراردهید.نکته بعدی نداشتن هدف است.
هدف محرک اصلی برای تلاش کردن است. اهداف خودرا دسته بندی کنید اهداف کوتاه مدت مثل کارهایی که باید درطول هفته یادر عرض دوماه انجام دهید.اهداف بلند مدت کارهایی که در اینده طولانی مدت به ان دست پیدا میکنید.حال ان هارا براساس اهمیتشان دسته بندی کنید برای دستیابی به اهداف بلند مدت گام های کوچکی درطی روز برای خودتان مشخص کنید این روش به شما کمک میکنه تا موفق تر عمل کنید.

عطیه دادخواه

دانشجو حقوق دانشگاه خوراسگان​

53 / 100

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *