مسابقه مقاله نویسی

همه چیز درباره یادگیری زبان انگلیسی

english sudy

همه چیز درباره یادگیری زبان انگلیسی

(ویژه دومین کنفرانس چند زبانه‌های ایران )

مقدمه

انگلیسی زبان بین المللی تجارت، کسب و کار و سفر کردن در سراسر جهان است. هر کس ممکن است به دلایلی بخواهد این زبان را یاد بگیرد؛ مثلا ممکن است بخواهید در یک شرکت خارجی استخدام شوید یا وقتی در سفر خارجی هستید با دیگران ارتباط برقرار کنید. به هر حال هر کسی دلیل خودش را برای یاد گرفتن زبان انگلیسی دارد.

یادگیری زبان انگلیسی برای افراد زیادی پروسه طاقت فرسا و خسته کننده ایست. ممکن است که بارها روش های مختلفی را برای یادگیری زبان انتخاب کرده باشید، یا بارها در کلاس‌های زبان مختلف ثبت نام کرده‌اید اما باز هم همان آش بوده و همان کاسه! اگر حقیقت را بخواهید  شما باید روند یادگیری زبان انگلیسی از نقطه درستی شروع کنید و چیزی که از همه مهمتر است شروع یادگیری زبان انگلیسی از یک پایه محکم و درست است.

من در این مطلب بهترین مسیر برای شروع یادگیری زبان انگلیسی را در اختیارتان قرار می‌دهم که به شما کمک می کند این زبان هر چه سریع‌تر یاد بگیرید.

مراحل یادگیری زبان انگلیسی

تعیین سطح

قبل از شروع، باید با هر سطح زبانی که هستید ارزیابی و تعیین سطح شوید. این امر مانند معاینه اولیه پزشک است، همچنین باعث می‌شود منتور و معلم شما درک درستی از سطح زبانی‌تان بدست بیاورد و بتواند شما را در کمترین زمان ممکن راهنمایی کند .

شروع یادگیری

می‌توانم شرط ببندم بارها با اساتید زبان مشورت کرده اید که : « یادگیری زبان را چطور شروع کنیم؟ »

همه ما می‌دانیم که باید لغت بیاموزیم ، گرامر را درک کنیم و همچنین می‌دانیم به منظور یادگیری زبان، هزاران منبع و روش معتبر وجود دارد. گاهاً زبان آموزانی هستند که به دلیل سردرگمی در چگونگی و چطورهای زبان، از یادگیری باز مانده‌اند. تنها کاری که باید در ابتدا انجام دهید، شروع کردن است! اگر حتی روزانه به مدت پنج دقیقه زبان بخوانید، سالانه حدود ۱۸۲۵ دقیقه مطالعه مفید خواهید داشت .

حروف الفبا و اعداد

اگر فردی خواستار یادگیری زبانی باشد، در ابتدا می‌بایست الفبا و اعداد را به زبان مقصد بیاموزد. آموختن حروف الفبا و اعداد از ابتدایی‌ترین مراحل یادگیری زبان است و جای بحث ندارد .به این منظور می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت روش‌های مختلفی از آموزش الفبا و اعداد را پیدا کنید اما بهتر است که از همان ابتدا برای یک شروع اصولی و به دور از اشتباه از یک معلم کمک بگیرید.

 

دستور زبان و گرامر

اگرچه دانستن مواردی مانند اسم، ضمیر، صفت، قید و . . . مهم و ضروری است؛ ولی چیزی که اهمیت دارد، استفاده از آنها در جملات می‌باشد. اینکه می‌دانیم good صفت و well قید است کافی نیست و زبان‌آموز باید مطمئن شود که می‌تواند در نوشتار و گفتار از آن استفاده کند .

به طور مثال زبان‌آموز باید آگاه باشد که برای بیان جمله « تو خوب انگلیسی صحبت می‌کنی » نباید بگوید :

You speak English good.

وی می‌بایست بگوید :

You speak English well.

ریشه این مشکل در این است که فرد، از زبان مادری خود کاملا به صورت تحت‌الفظی‌‌الال به زبان مقصد ترجمه می‌کند و به آن فکر نمی‌کند. اگر یاد بگیریم که ترجمه نکنیم و به زبان مقصد فکر کنیم، درصد چشمگیری از این مشکل حل خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این موارد جز مهارت های پیشرفته محسوب می‌شوند که زبان‌آموزان سطوح پایه، چندان قادر به انجام آن‌ها نیستند. به همین خاطر، به زبان‌آموزان سطوح پایه پیشنهاد می‌شود بیشتر تمرکز خود را روی دیگر مهارت ها منعکس کنند و سعی نکنند در ابتدا انگلیسی فکر کنند .

اشکالات گرامری

گاهی زبان‌آموزان به خاطر داشتن اشتباهات گرامری متعدد حین مکالمه می‌ترسند و معذب می‌شوند. ولی واقعیت این است که تا زمانی که اشتباه نکنیم و به قول معروف «سرمان به سنگ نخورد» ایرادات ما برطرف نخواهد شد. پس توصیه می‌شود که زبان‌آموز تا حد امکان از فرصت های پیش رو که برای مکالمه دارد استفاده کند و بدون ترس اشتباه کند. البته لازم به ذکر است که اشتباه کردن بدون داشتن معلم و منتور باتجربه نتیجه ای ندارد. این نگرانی گاهی برای زبان‌آموزانی که به صورت خودخوان فعالیت می‌کنند نیز پیش می‌آید، به همین سبب پیشنهاد می‌شود که زبان‌آموزان از سطوح متوسط و بالاتر خودخوانی را شروع کنند. خودخوانی در سطوح پایه باعث سردرگمی و ایجاد اشتباهاتی می‌شود که تغییر آنها در سطوح بالاتر کار مشکلی خواهد بود .

یادگیری کلمات

همه ما می‌دانیم که برای استفاده از گرامر، نیازمند لغت هستیم تا بتوانیم قسمت‌های مختلف جمله را در کنار هم قرار دهیم. منابع زیادی برای یادگیری لغات در زمینه‌های مختلف وجود دارد، اما مهمترین مسئله این است که باید از چه روشی لغت آموخت؟

 نحوه صحیح یادگیری لغت :

نکته‌ی قابل توجه این است که به هیچ عنوان نباید کلمات را حفظ کرد، بلکه باید آنها را فرا گرفت. باید دروس زبان و همچنین کلمات را پیوسته تکرار کرد تا در ذهن ماندگار شوند. مثلا اگر طی یک هفته با خود تکرار کنید و بگویید apple یعنی سیب، در هفته دوم آن را به خوبی فرا گرفته اید اما حفظ نکرده‌اید. زمانی که کلمات را فرا می‌گیرید، اطلاعات جدید را با اطلاعات قدیمی حافظه خود تلفیق می‌دهید و روی آن‌ها تسلط پیدا می‌کنید. ولی با حفظ کردن کلمات فقط آنها را وارد حافظه کوتاه مدت خود کرده و کنترلی روی آنها ندارید. این مثال برای روش کدبندی یا همان coding نیز صدق می‌کند، به همین خاطر پیشنهاد می‌شود هرگز از حفظ کردن و حتی روش کدبندی استفاده نکنید.

نکته ی دیگر که بسیار در یادگیری کلمات مهم است یادگیری کلمات در جمله است، یعنی صرفا دانستن معنی یک کلمه مفید نیست بلکه ما باید همراه معنی آن حداقل یک جمله که کلمه در آن استفاده شده هم بخوانیم تا با کاربرد کلمه در جمله هم آشنا شویم. اینگونه خود ما هم بعدا میتوانیم از آن در مکالمات استفاده کنیم.

 مراحل فراگیری کلمات:

فراگیری کلمات به سه بخش اساسی تقسیم می‌شود:

  1. معنی لغت

زمانی که با یک لغت جدید مواجه می‌شویم، بیشتر به معنی آن توجه می‌کنیم. پیشنهاد می‌شود زبان‌آموزان سطوح متوسط برای پی بردن به معنی لغات از دیکشنری های یک زبانه ( انگلیسی به انگلیسی ) استفاده کننند.

  1. تلفظ لغت

تلفظ در یادگیری زبان بسیار مهم است. مثلا کلمات کویر /dezərt /  و دسر   /dɪˈzɜrːt/متفاوت تلفظ می‌شوند و در صورت اشتباه ممکن است برای بومی زبانان سوتفاهم پیش بیاید. پس باید تلفظ صحیح لغات را در لهجه‌ی خاصی که دنبال می‌کنید یاد بگیرید.

  1. نقش دستوری لغت

پس از دانستن معنی دقیق و توضیحات لغت، می‌بایست نقش دستوری آن را نیز یاد گرفت. لغتی که پیش رو دارید چه جایگاهی دارد ؟ اسم، فعل، صفت، و یا . . .

همانطور که قبل‌تر اشاره کردم این کار نقش مهمی در بهبود مکالمه‌ی زبان‌آموز دارد. و یکی از بهترین روش‌ها هم خواندن جملاتی است که کلمات در آن به کار رفته‌اند. علاوه بر آن ممکن است معنی لغت در متون و جملات مختلف متفاوت باشد، پس زبان‌آموز باید به معانی مختلف آن در جایگاه‌های مختلف پی ببرد. برای جا افتادن این مطلب در ادامه دو مثال می‌آورم:

▪️فعل get در جمله ای مانند I get angry به معنی شدن است. ولی در جمله ای مانند I get home به معنی رسیدن است.

▪️در ژانویه سال ۲۰۰۹ ، آقای باراک اوباما سخنرانی مراسم تحلیف خود را اینگونه بیان می‌کند :

Ladies and gentlemen fucking.

حال سوال اینجاست که چرا در یک مراسم رسمی، فردی مانند باراک اوباما باید از کلمه نامناسبی مانند fucking استفاده کند؟ عموم زبان‌آموزان بر این باورند که کلمه fucking معنی نامناسب و بی‌ادبانه‌ای را می‌رساند، ولی منظور باراک اوباما از گفتن این جمله «خانم ها و آقایان محترم» بوده است؛ به همین سبب بسیار تاکید می‌شود که کلمات در قالب متون و جملات مختلف یاد گرفته شوند .

  1. استفاده از کلمات هم‌نشین (collocations)

پس از یادگیری یک کلمه،  سری به کلمات هم‌نشین آن نیز بزنید. مثلا وقتی کلمه crime را یاد می‌گیرید،  commit a crime را نیز بیاموزید. با یادگیری کالکیشن های کاربردی می‌توانید پیشرفت چشمگیری را در مهارت های زبانی خود حس کنید .

  1. یادگیری تصویری

می‌توانید برای فراگیری لغت، آن را تکرار کنید و تصویر یا ویدیوئی مرتبط با آن نیز تماشا کنید. مثلا وقتی می‌گویید apple به سیب اشاره یا فکر کنید. یا وقتی می‌گویید squash چیزی را له کنید. پس همیشه سعی کنید لغات را با تصویر و عمل یاد بگیرید. می‌توانید برای خود فلش کارت بسازید. می‌توانید نرم‌افزارها یا روش‌های زیادی را جهت ساخت فلش کارت پیدا کنید، اما یک نکته مهم وجود دارد :

مرور تک کلمه ای اشتباه است. به همین منظور روی فلش کارت را به کلمه انگلیسی و یک جمله مربوط به آن اختصاص دهید و فقط خود کلمه را مرور نکنید بلکه تلفظ یا فونتیک آن را نیز چک کنید.

۴ . برای خود دیکشنری بسازید ؛ یک دفترچه کوچک بردارید ، سپس مراحل زیر را دنبال کنید .

▪️لغت مورد نظر را یادداشت کنید.

▪️نقش دستوری و فونتیک آن را بنویسید.

▪️توضیحات انگلیسی و سپس معنی فارسی لغت را یادداشت کنید.

▪️مثال های متعدد از آن لغت را در جملات مختلف بنویسید.

▪️کلمات هم‌نشین مهم و رایج آن را در انتهای صفحه بنویسید.

نکته : پیشنهاد می‌شود هرگز از دیکشنری دیگران استفاده نکنید، چون شما باید با توجه به ضعف هایی که دارید لغات را یادداشت و مرور کنید .

  1. دانستن اصطلاحات

دانستن اصطلاحات پرکاربرد و روزمره تاثیر بسیاری در مکالمه‌ی زبان‌آموزان دارد، اما سوال اینجاست که چطور باید اصطلاحات را به درستی یاد بگیریم؟

برای اینکه اصطلاحات به خوبی در حافظه بلند مدت شما ثبت شوند، می‌بایست آنها را در زندگی خود تجربه کنید؛ منظور این راهکار را با مثال توضیح خواهیم داد .

یک سکانس یا قطعه فیلمی که کوتاه باشد را انتخاب نمایید، در مرحله دوم سعی کنید اصطلاحات آن را به طور دقیق تحلیل کنید. مثلا در حال تماشای یک فیلم ترسناک هستید که شخصیت فیلم می‌گوید:

My heart leapt into my throat.

یعنی خیلی ترسیدم.

شما دقیقاً لحظه‌ی ترس را تجربه کردید و به همراه حس ترس، یک اصطلاح هم یاد گرفتید. پس مقصود از گفتن جمله «اصطلاح را تجربه کنید» این است که آنها را در شرایط به موقع یاد بگیرید. حین هیجان زدگی، حین ترس، حین ناراحتی و . . . اصطلاحات مربوط به آن‌ها را بیاموزید یا در یک فیلم ببینید. اینگونه با موقعیت استفاده آن‌ها نیز آشنا می‌شوید .

اشتباه رایج :

گاهی افراد سعی می‌کنند اصطلاحات فارسی را عیناً به انگلیسی ترجمه کنند. مثلا زیاد شنیده ایم که زبان آموزان پس از اتمام کلاس به معلم می‌گویند:

Don’t be tired.

مقصود این جمله همان «خسته نباشید» خودمان در فارسی است. ولی گفتن این حرف نه تنها بی‌فایده است، بلکه احتمال ایجاد سوتفاهم را برای یک بومی زبان افزایش می‌دهد. اگر چنین جمله ای را به بومی زبانان بگویید، آنها خیال می‌کنند که حق خسته شدن را ندارند و متوجه محبت شما نمی‌شوند. پس سعی کنید همیشه به دنبال اصطلاحات و کلماتی باشید که در زبان مقصد وجود دارد، نه در زبان مادری خودتان .

  1. مکالمه

اصل مهمی برای تقویت چهار مهارت اصلی زبان وجود دارد که می‌گوید: شنونده های خوب، سخنران های خوبی هستند؛ و خواننده های خوب، نویسنده های خوبی هستند .

یعنی برای خوب صحبت کردن، نیازمند شنیدن زیاد و برای خوب نوشتن، نیازمند خواندن زیاد هستید. در این بخش قصد داریم بیشتر درباره مهارت های ارتباطی از جمله شنیداری و مکالمه صحبت کنیم .

راهکارهای تقویت مکالمه :

۱ . همه ما در طول روز با خود فکر می‌کنیم ، و چقدر خوب می‌شود اگر همین کار را به زبان انگلیسی انجام دهیم . شما باید این فعالیت را آنقدر در طول روز انجام دهید تا بر حسب عادت بخشی از زندگی شما شود.

۲ . هر روز صبح بعد از بیدار شدن، کارهای روزانه خود را به زبان انگلیسی بررسی کنید . مثلا : مرتب کردن خانه، دعوت کردن مهمان، خرید مواد غذایی و . . ‌.

در همین حین که برنامه خود را به انگلیسی مرور می‌کنید ، لغات و ساختار های جدیدی که نمی‌دانید به ذهنتان خطور می‌کند. پس با گشتن به دنبال معادل مناسب آن جمله، دانش انگلیسی و مکالمه خود را قوی تر می‌کنید.

۳ . بیشتر ما وقتی تنها هستیم، خود را در برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی و مصاحبه های مختلف تصور می‌کنیم. سعی کنید همین کار را به زبان انگلیسی انجام دهید. مثلا در یک برنامه آشپزی هستید، حالا مراحل تهیه مواد و پخت غذا را به انگلیسی توضیح دهید.

۴ . می‌توانید قبل از اینکه برای خواب آماده شوید، زمان کوتاهی را انتخاب کنید و جلوی آینه بایستید. سپس با زبان بدن، لحن و تن مناسب درباره یک موضوع شروع به صحبت کنید. یا حتی می‌توانید صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش دهید تا به اشکالات گرامری و تلفظی خود پی ببرید.

۵ . یک داستان کوتاه مناسب سطح خود را انتخاب کنید، آن را بخوانید و به خوبی شخصیت ها و اتفاقات داستان را به خاطر بسپارید. حالا داستان را به روش خودتان تعریف کنید .

نکته ای که در آخر این بخش به آن اشاره خواهم کرد، این است که سعی کنید با زبان انگلیسی زندگی کنید. انگلیسی صحبت کنید، بخوانید، بنویسید، گوش کنید و یک روتین زبانی خاص در طول روز برای خودتان ایجاد کنید .

  1. شنیداری

برای تقویت این مهارت ، لازم است این سه قدم را دنبال کنید :

۱ . توجه کنید که برای تقویت مهارت شنیداری خود مجاز به گوش کردن هر فایل صوتی نیستید! فایلی برای شما مناسب است که بتوانید حداقل ۷۰ الی ۸۰ درصد آن را متوجه شوید و به راحتی تحلیل کنید، می‌توانید از پادکست های سطح بندی شده استفاده کنید.

۲ . از داده های مربوط به فایل شنیداری مانند عکس، متن، ویدیو و . . . بهره بگیرید. استفاده از این اطلاعات باعث درک بهتر شما می‌شود.

۳ . فایل های شنیداری کوتاه را انتخاب کنید، یک فایل طولانی باعث ایجاد خستگی در مغز می‌شود و شما را از تحلیل ادامه مطلب باز می‌دارد .

زبان و سرگرمی

بسیاری از افراد یادگیری زبان را مانند دروس مدرسه تصور می‌کنند، مطالب را به سختی حفظ می‌کنند و بعد مدت کوتاهی خسته می‌شوند. بنابراین زبان آموز باید یادگیری را لذت‌بخش سازد و کمی سرگرمی چاشنی پروسه‌های زبانی خود کند. به این منظور می‌توان سه روش زیر را امتحان کرد.

۱ . تماشای فیلم و سریال

فیلم ها و سریال های زبان اصلی منابع خوبی برای زبان آموزان هستند؛ زیرا شامل لغات، اصطلاحات و ساختار های پر کاربرد می‌شوند. اما چطور باید یک فیلم را به درستی تماشا کنیم؟

▪️با زیرنویس فارسی خداحافظی کنید؛ زیرا ترجمه های اشتباه که به کرات در فیلم ها و سریال ها مشاهده می‌شود باعث گیج شدن شما خواهد شد .

▪️ اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کنجکاوی مانع تمرکزتان می‌شود بهتر است هر فیلم را یک بار کامل ببینید و لذت ببرید .

▪️بار دوم فیلم را بدون زیرنویس تماشا کنید و برای تقویت شنیداری، همه دیالوگ‌ها و جملات را در کاغذ باطله بنویسید .

▪️بعد از انجام مراحل بالا، به زیرنویس انگلیسی دقت کنید و املای جملاتی را که نوشتید بررسی کنید .

▪️کلمات ، اصطلاحات و کلمات هم‌نشینی که بیشتر استفاده می‌شوند را یادداشت کنید .

▪️ غرق فیلم نشوید و فقط به پایان آن فکر نکنید .

لازم است روی یادگیری زبان تمرکز کنید؛ بنابر‌این به زبان بدن، تن و لحن صدای شخصیت های فیلم توجه کافی داشته باشید .

▪️معنی و مفهوم هر لغت یا اصطلاح جدید را در دیکشنری یا گوگل سرچ کنید .

۲ . گوش دادن به موسیقی

گاهی افراد تمایل دارند به کمک شعر و موسیقی دانش انگلیسی خود را بهتر کنند؛ اما واقعیت اینجاست که زبان آموزان به دنبال تقویت مکالمه هستند، نه تقویت شعر خواندن. در ضمن، گاهی در موسیقی برای ایجاد ریتم و قافیه درست، قوانین و دستور زبان زیر پا گذاشته می‌شود. در نهایت همیشه به یاد داشته باشید که تقویت زبان در مکالمه است ، نه در موسیقی .

۳ . کتاب خواندن

بسیاری از زبان‌آموزان از این موضوع غافل هستند و نمی‌دانند که خواندن کتاب چقدر در مهارت های زبانی شان موثر است؛ ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که حتما باید کتاب های مناسب سطح خودتان را انتخاب کنید، در غیر این صورت با حجم زیادی از لغات جدید مواجه می‌شوید. حتی در حالت عادی هم سعی کنید حداکثر ۱۰ کلمه در هر پاراگراف یاد بگیرید .

انگیزه

داشتن انگیزه برای زبان‌آموز، مانند داشتن سوخت برای وسایل نقلیه است. به همین دلیل امروزه بدست آوردن یا از دست دادن انگیزه به یکی از مهمترین چالش های زبان آموزان تبدیل شده است. بنابراین در این بخش به راهکارهای تقویت انگیزه می‌پردازیم .

۱ . به روشی که دوست دارید زبان یاد بگیرید

از آنجایی که احساسات و علایق ما با هم متفاوت است، باید برای یادگیری زبان از طریق چیزهایی که دوستشان دارید اقدام کنید. مثلا اگر اهل تماشای فیلم و انیمیشن، کتاب خواندن، دنبال کردن اخبار و . . . هستید، همان را انجام دهید.

۲ . مثبت اندیش باشید

رشد در یادگیری زبان همیشه صعودی نیست و گاهی افراد در سطوح متوسط و بالاتر دچار این مشکل می‌شوند. متوقف شدن رشد در یادگیری نشانه این است که دایره دانش شما وسیع تر و پیشرفته تر شده، پس منفی بافی نکنید و سعی کنید خودتان را بیشتر به چالش بکشید.

۳ . به فواید یادگیری زبان فکر کنید

به نظرتان اگر زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگری را بیاموزید، چه تاثیراتی در زندگی شما خواهد گذاشت؟ حافظه‌تان قوی تر می‌شود، با فرهنگ های مختلفی آشنا می‌شوید، اعتماد به نفستان بهبود می‌یابد و … پس همیشه به نکات مثبت یادگیری زبان و فرصت های شغلی و بین المللی در آینده فکر کنید .

استمرار

ذهن ما در طول یادگیری زبان مانند یک بادکنک است. اگر مدام در بادکنک فوت نکنید، باد آن خالی می‌شود و باید از اول شروع کنید. مقصود از این مثال، نشان دادن اهمیت استمرار در یادگیری زبان است. پس سوال اینجاست که چطور مطالعه مستمر و روزانه داشته باشیم؟

۱ . هدف گذاری درست

هدف شما از یادگیری زبان چیست؟ مهاجرت، برقراری ارتباط، موقعیت شغلی و … اگر هدفتان بزرگ نباشد و برای آن مصمم نباشید، خیلی زود کلافه می‌شوید و دست از یادگیری زبان می‌کشید. پس قبل از شروع هدف گذاری صحیح داشته باشید.

۲ . برنامه ریزی واقع بینانه

برنامه ریزی این نیست که در یک ماه از سطح مبتدی به پیشرفته برسید. باید اهداف بزرگ را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و برای همان‌ها برنامه ریزی کنید. همچنین سعی کنید واقع بین باشید، از خود و پروسه یادگیری تان انتظارات فضایی نداشته باشید.

۳ . جبران مطالعه

گاهی در طول روز به کسالت یا بیماری برخورد می‌کنیم و قدرت مطالعه زبان را نداریم، پس باید بازه های مرور و جبران را نیز در نظر بگیریم.

به یاد داشته باشید که شاید در شروع، هیچ تغییر خاصی در شما ایجاد نشود؛ ولی با تلاش و مطالعه مستمر، متوجه پیشرف های بزرگ و کوچک خود می‌شوید. تا قدم بر ندارید ، مقصدتان نزدیک تر نخواهد شد !

 

معرفی منابع یادگیری

منابع گرامر :

www.reallylearnenglish.com

این سایت تمرین و تست های مختلف گرامری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

a-or-an.com

می‌توانید با وارد کردن کلمات در این سایت، بفهمید که قبل آنها باید از a استفاده کنید یا از. an

منابع لغت :

wikidiff.com

این سایت به شما کمک می‌کند تا تفاوت دو کلمه گیج‌کننده را پیدا کنید.

www.cram.com

این سایت به شما کمک می‌کند که به صورت رایگان فلش کارت بسازید و آنها را دسته بندی کنید .

Anki

این اپلیکیشن بسیار کاربردی امکان ساخت فلش کارت و لایتنر مخصوص خودتان را به شما می‌دهد .

World up

این اپلیکیشن برای کسانی که حوصله بررسی و انتخاب لغات را ندارند مناسب است .

4000 Essential English Words

این کتاب یکی از بهترین منابع سطح بندی شده برای یادگیری لغت است ؛ شامل فونتیک ، تصویر ، تمرین ، متن و . . .

تلفظ و لهجه :

Youglish.com

با تایپ جمله و انتخاب لهجه مورد نظر خود در این سایت، آن را در قالب ویدیو و فیلم می‌بینید.

دیکته و املا :

dailydictation.com

این سایت به شما چندین فایل صوتی پیرامون موضوعات مختلف ارائه می‌دهد و شما باید متن آن را تایپ کنید، در آخر هم دیکته شما بررسی می‌شود.

مکالمه  : (Speaking)

esldiscussions.com

اگر گاهاً برای مکالمه موضوع کم می‌آورید و نمی‌دانید درباره چه چیزی صحبت کنید، این سایت مخصوص شماست.

شنیداری ((listening

لهجه‌ی American :

پادکست Englishpod

این پادکست شامل موضوعات روزمره در شرایط مختلف می‌باشد.

پادکستِ All ears English

میشل و لیندسی در این سری پادکست‌ها به شما آموزش می‌دهند که چطور از کلمات پر کاربرد انگلیسی استفاده کنید.

پادکستِ ESL

در این سری پادکست ها ، لغات مرسوم و اصطلاحات روزانه ی انگلیسی را خواهید آموخت.

لهجه‌یBritish  :

British Council

یک مجموعه پادکست چهار بخشی که به شما کمک می‌کند مهارت شنیداری و همچنین دایره واژگان خود را تقویت کنید.

Culips ESL Podcast

در این سری پادکست ها با موضوعات فرهنگی مختلف آشنا خواهید شد.

Luke’s English Podcast

این مجموعه، یک پادکست پانصد قسمتی است برای یادگیری زبان با روشی متفاوت.

6 Minute English

این مجموعه پادکست مخصوص افراد بی حوصله است که فقط شش دقیقه وقتتان را می‌گیرد.

دانلود رایگان کتاب‌های آموزشی :

Z-lib.org

این وب‌سایت را جستجو کرده و مقالات و کتاب های انگلیسی را سریع و رایگان دانلود کنید.

english-e-reader.net

اگر اهل خواندن هستید و به دنبال کتاب های سطح بندی شده می‌گردید، این وب‌سایت را امتحان کنید .

مطرح کردن سوالات :

english.stackexchange.com

forum.wordreference.com

reddit.com

به کمک سایت های فوق می‌توانید سوالات و اشکالات خود را پیرامون زبان از بومی ها بپرسید و رایگان پاسختان را دریافت کنید .

البته توجه داشته باشید که نیازی نیست از چند مورد مختلف استفاده کنید. همچنین برای انتخاب منبع وسواس به خرج دهید و تعداد محدودی را مطالعه کنید، استفاده همزمان از منابع بسیار، جذابیت موقت و افت تدریجی را به دنبال دارد .

نتیجه‌گیری

یادگرفتن زبان انگلیسی مانند ورزش کردن است. مثلاً اگر برای مسابقه دو ماراتن تمرین می کنید، هفته ها وقت و تمرین لازم دارید تا استقامت خود را بالا ببرید. یادگیری زبان انگلیسی هم همینطور است. باید حسابی تمرین کنید تا مطمئن شوید که کلمات جدید و گرامر به خوبی جا افتاده اند.

قطعا راه‌ها و روش‌های مختلف دیگری هم میتواند وجود داشته باشد. شما می‌توانید با مشورت کردن با یک مدرس باتجربه و یا تحقیق کردن در سایت‌های معتبر به روش‌های دیگر هم دسترسی پیدا کنید.

اما هدف خود از یادگیری زبان را هرگز از یاد نبرید و استمرار و پشتکار در یادگیری را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که پیشرفت یک شبه به دست نمی‌آید و برای اینکه به هدف خود برسید باید ماه‌ها و یا حتی سال‌ها تلاش کنید.

با روش‌ها و منابعی که در این مقاله به شما معرفی کردم قطعا با مسیر زبان‌آموزی خود آشنا شده اید، پس دست روی دست نگذارید و از همین حالا شروع کنید!

نویسنده: سارا کشاورزیان
56 / 100

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *