چین

تجربه برگزاری جشنواره فرهنگی ایران در چین

چین

تجربه برگزاری جشنواره فرهنگی ایران در چین

 

یکی از ویژگی‌های خوب اکثر دانشگاه‌های چین وجود دانشجویان خارجی و محیط چند ملیتی آن است که باعث می‌شود دانشجویان در یک فضای بین‌المللی تحصیل نموده و در عین حال با فرهنگ و سنن سایر ملل نیز آشنا شوند. این محیط بین‌المللی بهانه‌ای است برای دانشگاه‌های چین که هر ساله در دانشگاه‌های خود با برپایی غرفه‌های مختلف فرهنگی یک دهکده کوچک جهانی ایجاد نموده و دانشجویان هر کشور هر یک در غرفه‌های خود به معرفی فرهنگ، آداب و سنن کشور متبوع خود بپردازند و در عین حال در معرفی هر چه بیشتر کشور خود با دیگر کشورها رقابتی دوستانه و سازنده با یکدیگر داشته باشند.

امسال نیز به مانند سال‌های گذشته در دانشگاه ما در تاریخ سی اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور حدود پنجاه کشور جهان در قالب پنجاه غرفه این نمایشگاه با حضور فعال و پر نشاط دانشجویان بین المللی برگزار گردید که در این میان دانشجویان ایرانی با وجود تعداد کم به نسبت سایر کشورها حضوری بسیار پررنگ و پرشور داشته و به طرق مختلف سعی در معرفی فرهنگ غنی ایرانی اسلامی کشور عزیزمان نمودند.

در این جشنواره فرهنگی دانشجویان ایرانی با توجه به گستردگی حجم فعالیت و تنوع برنامه‌ها با در اختیار گرفتن دو غرفه عملا یکی از بزرگترین غرفه موجود در دانشگاه را در اختیار گرفته و پذیرای بازدیدکنندگان سایر کشورها بودند.

 

چین

 

 

اهم فعالیت‌های انجام شده در این جشنواره باشکوه فرهنگی به شرح ذیل می‌باشد:

۱. معرفی غذاهای سنتی و محلی ایرانی و پذیرایی رایگان از میهمانان با غذاهای ایرانی شامل: عدس پلو، باقالی پلو؛ میرزا قاسمی، کشک بادمجان؛ شله زرد، حلوا و غیره و نوشیدنی شامل خاک‌شیر، تخم شربتی و شربت بهار نارنج با زعفران.

 

چین

لازم به توضیح است که از آنجائیکه چینی‌ها علاقه بسیار زیادی به غذاهای شیرین دارند، لذا غذاهای همچون شله زرد و حلوا و نیز زعفران مورد استقبال گسترده آنان قرار گرفت و اکثرا خواهان خرید این نوع غذاها به صورت عمده بودند.

۲. ترسیم اشکال مختلف روی دست بازدیدکنندگان با حنای ایرانی و نوشتن اسامی آنان روی کارت‌پستال‌های ایرانی با رسم الخط فارسی.

 

چین

۳. پوشاندن لباس‌های سنتی و محلی ایرانی به تن بازدیدکنندگان و عکس یادگاری با این لباس‌ها.

چین

 

 

۴. غرفه آرایی با صنایع دستی ایرانی شامل: ترمه، قاب خاتم، ظروف نقره‌ای و خاتم کاری شده، پوسترهای مختلف از مناظر ایران و پخش کاتولوگ‌های مرتبط با ایران در بین بازدیدکنندگان که مورد استقبال بازدیدکنندگان از ملل مختلف گردید.

چین

در پایان بر خود فرض و واجب می‌دانم که از کلیه دانشجویان ایرانی که با زحمات شبانه‌روزی و اتحادی بی‌نظیر و با جان و دل به معرفی ایران عزیز پرداختند تشکر وافر نمایم و همچنین از سفارت جمهوری اسلامی در پکن به خصوص رایزن محترم علمی و نیز رایزن محترم فرهنگی نهایت سپاسگزاری را جهت همکاری صمیمانه و در اختیار قرار دادن اقلام متنوع فرهنگی بنمایم که با راهنمایی و مساعدت این عزیزان غرفه ایران و پرچم سه رنگ آن در این جشنواره درخششی مضاعف یافت.

محیا میرصادقی

12 / 100

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *