دسته‌بندی نشده

سال گوش ۲ تا گوش۲

سال گوش ۲ تا گوش۲

(ویژه سومین کنفرانس چند زبانه‌های ایران )

 

سال گوش ۲ تا گوش۲

در این دوران با توجه به دسترسی عموم افراد به امکانات و ابزار های گوناگون اموزشی، به طور حتم بسیاری از افراد با انواع روش های فراگیری زبان های جدید، آشنا هستند. لذا بی شک در بهره‌مندی درست و برنامه ریزی، برای شروع یادگیری زبان جدید ضعیف عمل می‌کنند. به طور کلی و مختصر بسیاری از زبان آموزان میدانند که برای یادگیری زبان مورد نظر باید:

در کلاس های حضوری یا آنلاین شرکت کرد.

  • از پادکست ها، موسیقی و سریال ها برای تقویت شنیدار و گفتار استفاده کرد.( بدون دوبله یا زیرنویس)
  • دایره ی لغات را افزایش داد.(حفظ طوطی وار غلط می‌باشد. درواقع لغت جدید در یک جمله یا داستان کوتاه استفاده شود تا در ذهن حک شود)
  • برای تنوع در پروسه ی یادگیری و لذت بیشتر، از تکنولوژی بهره برده شود.
  • به طور روزانه، با یک دوست یا به صورت انفرادی، تمرین مکالمه شود تا بر ترس مکالمه غلبه گردد.
  • یادگیری زبان در بطن زندگی وارد شود و صرفا به ساعات کلاس و اموزش بسنده نشود.

در پایان این موارد قصد دارم به نکته ای بسیار مهم اشاره کرده و مختصر توضیح دهم. درواقع بدون در نظر گرفتن این مورد عملاً یادگیری صورت نخواهد گرفت و یا صرفاً برای مدت کوتاهی ادامه خواهد داشت. در نتیجه موفقیتی حاصل نخواهد شد.

  • این مرحله « هدف گذاری » نام دارد.

بنده و همه ی شما عزیزان میدانیم که این مورد نباید اخر مطالب بیان شود، بلکه این مرحله ابتدایی‌ترین کار برای شروع یادگیری زبان ها و یا فعالیت های مختلف می باشد. اما این مورد به دلیل اهمیت بالای آن ، در اخر موارد ذکر شده است تا بیشتر مورد بحث قرار گیرد.

همانطور که می دانید، تعیین « هدف » برای هر اموری واجب و ضروری است و اولین قدم برای حرکت محسوب میشود، تا راه عبور از مسیر انتخابی مارا به روشنی هرچه تمام تر آشکار سازد.

در راستای تعیین هدف، پای برنامه ریزیِ درست به میان کشیده می‌شود. اگر فردی صرفا هدف پوچی درنظر بگیرد و برای رسیدن به آن قدم از قدم برندارد و برای هر قدمش برنامه نچیند، باز هم موفقیتی حاصل نخواهد شد. اما چگونگی تعیین هدف و چگونگی برنامه ریزی حائز اهمیت می باشند تا در مسیر حرکت به توقف های طولانی برخورد نشود.

اما به چه صورت ؟

این نکته را به یاد داشته باشید و از آن بهره ببرید. برای شروع کار خود ابتدا هدف های کوتاه مدت برای خود تعیین کنید، تاکید میکنم هدف های کوتاه مدت، تا با تکرار و تداوم آن به هدف های بزرگتر دست یابید.

به چه منظور ؟

به طور مثال بنده برای یادگیری زبان از هدف گذاری های کوتاه استفاده کرده ام و به هدف های بزرگم دست پیدا کرده ام.

به طور واضح تر، برای خواندن یک کتاب داستان به زبان مورد نظر، ابتدا هدف بنده این بوده است که، یادگیری ۵ لغت هر شب قبل از خواب و تکرار مجدد آن صبح روز بعد. این کار تا یک ماه ادامه داشت. در اخر ماه با توجه به تعداد لغت های یادگرفته، خواندن کتاب داستان را شروع کردم. هدف دوم، خواندن دو صفحه از کتاب قبل از خواب تا اتمام کتاب. بعد از دو هفته کتاب را تمام کردم و به طور خلاصه از موضوع داستان مطلع شدم. هدف سوم، لغت های جدید و ناآشنای داستان بود که در حین خواندن یادداشت کرده بودم، اینبار هر شب قبل از خواب به مدت یک هفته لغات کتاب را ملکه ی ذهن کرده و بعد از آن مجدد کتاب را مطالعه کردم و بر تمام و کمال داستان مسلط شدم. این یک نمونه از هدف گذاری کوتاه مدت بود که برایتان بیان کردم. حال خودتان قضاوت کنید اگر بنده بدون برنامه ریزی و هدف گذاری کوتاه مدت، شروع به خواندن کتاب میکردم و هدفم نیز اینگونه می‌بود که یک شبه یک کتاب را به زبان اصلی بخوانم و کامل بر آن مسلط شوم. رفته رفته از داستان و کتاب دل زده میشدم، چراکه نمیتوانستم موضوع آن را درک کنم و یک شبه هم نمیتوانستم تمامی لغات را ملکه ی ذهن کنم، در نتیجه از حرکت می ایستادم.

 

در این قسمت از مقاله قصد دارم دو نکته ی طلایی و کاربردی برای تسریع در یادگیری زبان جدید بیان کنم.

 

  •  مطالعه ی فرهنگ زبان مقصد
  •  قاعده ی ۲تا گوش ۲سال گوش

همانطور که می دانید در طول روز برای صحبت با اطرافیانمان از اصطلاحات خاص و عامیانه یا ضرب المثل ها استفاده میکنیم که بسیاری از آن ها ریشه در فرهنگ ما ایرانیان دارد. به طور مثال ضرب المثل، نوش دارو بعد از مرگ سهراب. این جمله برای یک فرد خارجی که در حال مطالعه ی زبان فارسی است، قطعا غیرقابل فهم خواهد بود چرا که ترجمه ی لغت به لغت آن فایده ای نخواهد داشت. چون مفهوم اصلی آن به داستانی مربوط است که این شخص اطلاعی از آن ندارد در نتیجه یادگیری شخص به سختی پیش خواهد رفت. در حالی که اگر این شخص ابتدا به مطالعه ی فرهنگ و اداب زبان فارسی بپردازد و اطلاعات خوبی در مورد فرهنگ زبان مقصد خود کسب کند به راحتی هرچه تمام تر می تواند به مسیر خود ادامه دهد. این مورد برای یادگیری همه ی زبان ها صدق میکند، چرا که هر کشور فرهنگ خاص خود را دارد.

میپردازیم به عنوان مقاله و قاعده ی، ۲تاگوش ۲سال گوش.

این مورد جزو موارد سودمند فراگیری زبان جدید محسوب می‌شود که بنده بعد از درک کامل آن به این نام، نام گذاری کرده ام تا درک آن را برای دیگران راحت تر کرده باشم و ماندگاری سخنم با وزن و آهنگین ثبت ذهن شود.

اما به چه معناست؟

اولاً این نکته را در نظر داشته باشید. ما انسان ها از دوتا گوش و یک دهان بهره مندیم. این نظم آفرینش به منزله ی این است که گوش کردن دو برابر صحبت کردن واجب است. پس زیاد گوش کنید.

دوماً نوزادی را در نظر بگیرید. این نوزاد از بدو تولد تا دو سالگی قادر به صحبت کردن نیست، اما بعد از دو سال می تواند به خوبی با کلمات بازی کرده و منظور خود را برساند و درواقع از قدرت کلام استفاده کند.

اما چرا؟

چه اتفاقی بعد از دو سال برای این نوزاد افتاده است؟ این نوزاد بعد از به دنیا آمدن، به دلیل آن که هیچ شناخت و درکی از دنیا و اطرافش ندارد، از برقراری ارتباط کلامی نیز به دور است. اما در طول دو سال پیاپی که در معرض انواع صداها و بیانات قرار گرفته است، به مرور ذهن نیمه هشیار آن به طور ناخودآگاه اطلاعاتی ذخیره می‌کند و در طول دوسال به دلیل تکرار مداوم آن داده ها، به ذهن بلند مدت فرستاده شده و مادام العمر ذخیره می‌شوند. بعد از اتمام دو سال، این نوزاد به طور خودکار کلمات یا جملاتی را که مغز ذخیره کرده است بیان می‌کند بدون آن که تلاشی برای ذخیره ی داده ها کرده باشد. اما نکته ی مورد توجه این بوده است که مدام در معرض شنیدار این جملات و مکالمات قراره گرفته است و بعد از دو سال از قابلیت استفاده ی آن برخوردار شده است.

شاید بگویید چه ارتباطی به این موضوع مقاله داشته باشد!!

درواقع خواستم بیان کنم که اگر شخصی قصد دارد یادگیری زبان جدیدی را شروع کند، حداقل زمان یادگیری نسبتا خوب آن زبان را باید به دو سال موکول کند و در طول این دو سال مدام خود را در معرض شنیدار زبان مقصد قرار دهد. چرا که همه ی ما برای شروع زبان جدید همانند آن نوزادی هستیم که هیچ درکی از آن همه لغت و جملاتی که بیان می شود نداریم، اما اگر به طور مرتب به این شنیدار عادت کرده و گوش فرا دهیم، حداقل بعد از دوسال به مانند نوازد قادر به بیان جملات خواهیم بود و منظور خود را آشکار خواهیم ساخت. اما چگونه در معرض شنیدار مداوم زبان مورد نظر خود باشیم؟ اگر دقت کرده باشید در ابتدای مقاله، به مواردی چون پادکست، فیلم و سریال، موسیقی و…. اشاره کرده ام. زبان آموزان عزیز می‌توانند با گوش دادن مداوم و مرتب به این موارد، خودشان را در معرض شنیدار قرار دهند و بدون هیچ زحمتی بعد از دوسال صحبت کردن به زبان جدید را آغاز کنند. اما یک نکته، اگر شخص بخواهد روند یادگیری را سریع تر کند و در این مسیر علاوه بر شنیدن، خواندن و نوشتن را نیز به کار گیرد، به طور حتم یادگیری آن شخص زودتر از دو سال به انجام خواهد رسید .پس عزیزان، تا می توانید از سریال ها و پادکست ها بهره ببرید. در این صورت شما دو بر هیچ از بقیه جلوتر خواهید بود.

Maryam Arzhang

15 / 100

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *